fbpx

Een WhatsApp of Messenger button op je website.

20 april 2020
Door: mieke-de-bruijn
Waarom een WhatsApp of Messenger button op je website? Op steeds meer websites zie je de mogelijkheid om meteen via een button op de website, te kunnen berichten via WhatsApp of Messenger. Wat mij persoonlijk vooral aanspreekt, is dat het vertrouwd voelt. Fijner, dan bijvoorbeeld een standaard chatfunctie, wat je ook op veel websites ziet […]
Lees meer...

Waarom een WhatsApp of Messenger button op je website?

Op steeds meer websites zie je de mogelijkheid om meteen via een button op de website, te kunnen berichten via WhatsApp of Messenger. Wat mij persoonlijk vooral aanspreekt, is dat het vertrouwd voelt. Fijner, dan bijvoorbeeld een standaard chatfunctie, wat je ook op veel websites ziet of contact opnemen via het contactformulier. Het effect is het zelfde. Maar omdat de meeste mensen in hun dagelijks leven meer gewend zijn, om regelmatig gebruik te maken, van WhatsApp of Messenger, is de drempel lager. En daardoor is een dergelijke button een handige manier voor (potentiële) klanten, om contact met je op te kunnen nemen.

Wat heb je nodig om de WhatsApp of Messenger button op je website te zetten?

Als je een WordPress website hebt

Als je een WordPress website hebt, is het vrij eenvoudig, om een dergelijke button op je website te zetten. Er zijn diverse plugins waarmee je dit kunt doen. Toen ik er naar ging zoeken, kwam ik er wel achter, dat het blijkbaar niet mag, om de term 'WhatsApp' in de naam van de plugin te laten voorkomen. Dus ze hebben nogal exotische namen, waarmee om de term 'WhatsApp' heen wordt gewerkt. Het is daarom een beetje lastig, om precies te vinden wat je zoekt. Om alleen Messenger op je website te plaatsen, is er een plugin van Facebook zelf, namelijk Messenger Customer Chat.

Maar ik wilde graag een button, waar klanten zelf kunnen kiezen, of ze me benaderen via WhatsApp of via Messenger. Er blijken veel plugins te zijn, die ofwel de ene ofwel de andere functie gebruiken, maar er zijn er minder, waarmee je meerdere functie tegelijk op je website kunt zetten. Uiteindelijk heb ik er toch één gevonden, namelijk Chaty. Op hun website staat de betaalde versie en daarmee heb je meer functionaliteit en de keuze om meer dan 2 buttons op je website te zetten, maar met de gratis versie kom je al een heel eind op weg.

Als je werkt met een ander website systeem dan WordPress

Als je geen WordPress website hebt, dan is het per systeem afhankelijk wat de mogelijkheden zijn. Maar wat in ieder geval altijd kan op iedere website, is handmatig een button of link maken. Je kunt dan bijvoorbeeld zelf een WhatsApp of Messenger icoon op je website plaatsen. Deze kun je vinden op de website van Flaticon. En van dit icoon maak je dan een link.

Om je eigen link te creëren waarmee bezoekers je kunnen benaderen via WhatsApp, gebruik je de volgende link:  https://wa.me/<nummer>. Het <nummer> is het volledige telefoonnummer in de internationale notering. Gebruik geen nullen, haakjes of streepjes als je het telefoonnummer toevoegt in de internationale notering. Een gedetailleerde uitleg over internationale nummers vind je in dit artikel. Houd er rekening mee dat het telefoonnummer gekoppeld moet zijn aan een actief WhatsApp-account.
Bijvoorbeeld: https://wa.me/15551234567

(bron https://faq.whatsapp.com/ )

Om je eigen link te creëren, waarmee bezoekers je kunnen benaderen via Messenger, ga je als volgt te werk: Het formaat van de link is http://m.me/pagina-naam, daarbij is ' pagina-naam' de naam van de Facebook-pagina waaraan Messenger is gekoppeld.
Bijvoorbeeld: http://m.me/MiekDesigns

(bron: https://developers.facebook.com/docs/messenger-platform/discovery/m-me-links/

Hoe zet je de gratis WhatsApp of Messenger button op je WordPress website?

Als je in het algemeen weet, hoe je een plugin op je WordPress website installeert, dan is het verder erg makkelijk. Je gaat naar de plugins / nieuwe plugin en daar type je in de zoekbalk 'Chaty'. De plugin verschijnt dan vanzelf en nu kun je hem installeren en activeren. Wel is het belangrijk, om van tevoren even een backup van je website te maken. Het kan altijd voorkomen, dat er een conflict ontstaat met een plugin, die je al eerder op je website hebt geïnstalleerd, waardoor er dingen mislopen.

Als je de plugin hebt geactiveerd, dan opent de eerste keer vanzelf het venster waar je alle instellingen kunt doen. In de video hieronder wordt precies uitgelegd, wat je allemaal kunt instellen en hoe je dat kunt doen. Het zijn vrij eenvoudige stappen en waarschijnlijk heb je de buttons in 5 minuutjes op je website staan. Verder in de video nog een aantal algemene tips, van zaken waar je op kunt letten, om er voor te zorgen, dat een plugin geen schade toebrengt aan je website. Veel succes toegewenst!

Andere mogelijke buttons om op je website te zetten via 'Chaty'

Tot slot zijn er nog een heel scala aan andere mogelijke buttons die je via Chaty op je website kunt zetten, naast WhatsApp en Messenger. Je kunt in de gratis versie maar 2 opties kiezen, maar er zijn daarbij geen beperkingen, in wat je kunt kiezen. Je kunt kiezen uit de volgende mogelijkheden:

  • Instagram,
  • Email,
  • SMS,
  • Snapchat,
  • Twitter,
  • LinkedIn,
  • Skype,
  • Vkontakte,
  • Telefoon
  • Telegram,
  • Line,
  • WeChat,
  • Viber,
  • Waze,
  • Google maps,
  • 2 Links naar een externe webpagina 

Deel dit artikel...

Vond je dit een leuk artikel en denk je dat er anderen in je omgeving zijn, die wat aan deze informatie kunnen hebben. Deel het dan door op één van de onderstaande buttons te klikken.

Wil je regelmatig leuke tips en inspiratie?





Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

chevron-downfacebookinstagrampinterest-pwhatsappcrossmenu